Situace se mi nemusí líbit, ale nesmím se vyčerpávat tím, že tomu odporuji

Pandemie a změna života ze dne na den. Jedno téma se stále opakuje – jak posílit naši imunitu a co nejlépe se ozbrojit proti viru. Podle specialistky na funkční medicínu Nikoly Najmanové naší imunitě škodí hlavně stres a negativní emoce jako strach, úzkost, hněv nebo odpor. První díl rozhovoru s Nikolou si můžete připomenout ZDE.

 

Nikolo, dá se naše imunita nějak posílit?

Imunita je výsledkem našeho životního stylu a stravovacích návyků. Buduje se dlouhodobě a podle mého názoru je závislá na zdraví střev a trávícího ústrojí, na zánětu v těle a na kvalitě našich mitochondrií. Mitochondrie se nachází v našich buňkách, ve všech orgánech a jsou zodpovědné za tvorbu energie. Jsou to takové elektrárny buněk. Když vypadne proud, nic v domě nefunguje. Pračka, lednička, televize… Chceme, aby tento proud v našem těle běžel pořád na nejlepší obrátky. Než si řekneme, jak imunitu podpořit, je důležité začít tím, že se vyhneme tomu, co naší imunitě škodí.

 

Co jí škodí?

Stres, spěch, strach, úzkost nebo alkohol. Nekvalitní nebo nedostatečný spánek. Radiace, toxicita, tedy těžké kovy a další toxiny. S tím souvisejí také nutriční nedostatky. Pokud nám chybí živiny, stáváme se jakousi houbou, která nasákne snáze všechny toxiny. A cukr. Studie ukázaly, že po konzumaci cukru se imunita sníží až na několik hodin. Dále prozánětlivé potraviny jako jsou rafinované a oxidované oleje a průmyslově zpracované potraviny. Smažená jídla a potraviny, na které tělo reaguje IgG reakcí – u hodně lidí jsou to mléčné výrobky z kravského mléka. U mnohých lidí také lepek, to je ale individuální a doporučuji otestovat, aby se každý mohl vyhnout tomu, co právě jeho tělu nesvědčí.

 

A jak imunitu podpořit?

Nezapomínejme, že 70 až 80 procent buněk imunitního systému se nachází v našich střevech. Pečujte o své trávení, o své střevo, o své střevní bakterie a ony se postarají o vás. O tomto si do detailu popovídáme třeba příště, střevo a trávení je kapitola sama pro sebe. Pro dobrou imunitu i výkonné mitochondrie je důležité se ujistit, že tělu nechybí žádné živiny. U většiny lidí vidím hladinu vitaminu D, která je velice daleko od optimální úrovně, a to je zrovna asi ten nejdůležitější vitamin pro naši imunitu. Ale všechny živiny jsou důležité a říká se, že tělo funguje tak dobře, jako ta živina, které má nejméně. Zajistěte si dostatek vitamínu C, ideální je sníst alespoň půl kila ovoce a zeleniny denně. Doplňte zinek, měď (pravé kakao, semínka a oříšky), vitamin E (slunečnicová semínka), selen (jeden až dva para oříšky denně pokryjí denní potřebu tohoto stopového prvku) a železo.

 

Máte nějaké další tipy?

„Dobrý stres“ ve smyslu studená sprcha, sauna a přerušovaný půst. Téměř pro každého je vhodné dodržovat dvanáctihodinový půst každý den přes noc, například od sedmi večer do sedmi do rána. Občas lze i prodloužit. S těmito strategiemi není dobré začínat, když už hrozí útok na naši imunitu, jsou to dlouhodobé strategie. Důležitý je kvalitní spánek sedm až devět hodin denně, ideálně chodit spát před desátou večer. Spánek a tvorba melatoninu je nezbytná. Dále pohyb na čerstvém vzduchu, na sluníčku, cvičení. Ale také necvičit více než jste zvyklí. Přespříliš cvičení může krátkodobě imunitu oslabit. Dobrá jsou dýchací cvičení, meditace, relaxace, nutričně hodnotné protizánětlivé jídlo a nezapomínat na pití vody. V neposlední řadě láskyplné vztahy s lidmi kolem sebe.

 

Co nějaké bylinky a koření?

Existuje mnoho bylinek a doplňků, které mohou pomoci s naší imunitou. Bylinky a koření jsou bohaté na fytoživiny. Jako příklad můžeme uvést kyselinu kávovou, která má prokázané antivirové účinky. Překvapivě ji nenajdeme nejvíce v kávě, ale hlavně v černém bezu, šalvěji, rozmarýnu, tymiánu, mátě, cejlonské skořici, zázvoru nebo ve slunečnicových semínkách. Badyán ji také obsahuje spolu s kyselinou šikimovou, která je klíčovou ingrediencí v léku proti chřipce. Vidíme, že bylinky a koření jsou mocné. Nebojme se je přidat do každého jídla a pochutnat si například na takzvaném zlatém mléku, latte z medicinálních hub či masala čaji s rostlinným mlékem a trochou kokosového oleje. Ten má také protivirové, antibakteriální a protizánětlivé účinky. Nebo si koření přidejte do ovesné kaše, která navíc obsahuje beta-glukany stejně tak jako medicinální houby.

 

Co dále doporučujete proto, abychom tuto náročnou situaci dobře zvládli?

Za dobu, kdy jsem sama dlouze bojovala se svým onemocněním, jsem se naučila tomu, že v prvé řadě je třeba akceptovat danou situaci. Nemusí se mi líbit, ale nesmím se dále vyčerpávat tím, že tomu odporuji. Akceptovat a hledat nejlepší řešení pro zlepšení. Za druhé, nelitovat se a nezlobit se dlouhodobě, že se mi toto děje. Raději si namísto toho říci, že toto se děje ne mně, ale pro mě. Co se z této situace můžu naučit. Každá krize je zároveň i příležitostí. Možná přehodnotit svůj život, své priority, uvědomit si hodnotu věcí, které jsme dříve brali za samozřejmost. Nyní jsme také nuceni zvolnit, zastavit se, přestat spěchat. A tak je to příležitost spoustu věcí si vyřešit. Jelikož je tato krize spojena se zdravím a imunitou, tak je to možná ta nejlepší příležitost zamyslet se nad svým zdravím, jeho cenou a důležitostí. Ráda bych ale, aby zájem o své zdraví lidem vydržel dlouhodobě. Já říkám, že každým soustem a každou myšlenkou se neustále posunujeme buď směrem ke zdraví nebo směrem k ne-moci. Tento virus přišel zaútočit na náš imunitní systém. Pokud lidé nyní začnou využívat strategie na podporu imunity před tímto virem, vyřeší si třeba věci, které je dlouhodobě tížily. Začnou žít více protizánětlivý styl života nebo jíst protizánětlivou stravu. Pokud se nám podaří hledat v těžkých situacích příležitosti a podaří se nám to udržet dlouhodobě, tak tento virus může být nakonec to nejlepší, co se nám stalo. Anna Říhová

Sleduj nás na FB a neunikne ti žádný článek:

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..