Psychomagický akt Alejandra Jodorowského

Jodorowský měl za to, že život, kterému obvykle přičítáme jistou logiku, je ve skutečnosti šílený, šokující a podivuhodný. Když na to přistoupíme a otevřeme se všeprostupující tvůrčí síle, začnou se dít věci, jejichž statistická pravděpodobnost je naprosto mizivá.

Alejandro Jodorowský (1929) je chilský umělec proslulý zejména avantgardním divadlem, filmovou tvorbou a komiksy, ale také specifickým způsobem terapie zvaným psychomagie. Jde o aplikované umění s terapeutickým účinkem, které oproti tradičnímu mluvení na terapeutické pohovce vyzívá přímo k činu. Spočívá v zadávání specifických úkolů vztahujících se k minulosti dotyčného a působících na podvědomí. Jejich plnění vede k očistění od dlouhodobých traumat jejich opětovným znovuprožitím. Takovým úkolem může být například pohřbení fotografie matky nebo hračky z dětství, ale třeba i o mnohem šílenější věci s hlubším psychologickým dopadem. Hlavní pravidlo znělo: psychomagické akty by neměly být destruktivní, ale tvořivé.

My sami živíme své strachy. To, čeho se bojíme, ztratí veškerou moc, jakmile proti tomu přestaneme bojovat. Ve snech můžeme ochočit své monstrum. Nestvůry jsou naší součástí, představují temnou energii v našem duchu. Nemůžeme ji zničit, ale přetvořit.

Také Jodorowského tvorba se vyznačovala snahou posunout se za hranice slov, přejít od planého tlachání k nepopsatelnému prožitku. V mládí se účastnil veřejných manifestací poezie jako činu. Jednou se svým přítelem domluvil, že půjdou pořád jenom rovně. Když jim v cestě stál strom, přelezli ho. Když jim v cestě stál dům, zazvonili a poprosili, jestli by nemohli projít skrz oknem. Jindy nehnutě postávali před bankou celí špinaví a otrhaní, aby lidem připomněli, že finanční krize může přijít kdykoli. „Chtěl jsem prorazit všechny meze se šílenstvím, které k mládí patří,“ píše Jodorowský ve své knize Psychomagie. Poté se věnoval panickému divadlu, ve kterém pořádali představení na podobné rituální bázi, jako byly pozdější terapeutické psychomagické akty. V běžném životě nosí všichni masky a hrají role, smyslem divadla je pak odstranit toto hraní a dotknout se své pravé podstaty.

Musíš k sobě přivábit život. Když jsem pociťoval potřebu změny, přitáhl jsem k sobě okolnosti, které ji umožňovaly. Skutečně věřím v magii života, protože můj život souzní i s těmi nejfantastičtějšími z mých snů. Každý z nás je tvůrcem reality.

Jodorowský měl za to, že objektivní realita neexistuje. Přirovnával ji k lucidnímu snění. Když si uvnitř snu uvědomíme, že pouze sníme, umožní nám to nebrat ho tak vážně a změnit pravidla, neboli vysnít si cokoli. Ve chvíli, kdy skutečnost začal číst jako sen vyprávěný řečí podvědomí a jazykem symbolů, mohl jí lépe porozumět a změnit. Najednou se všechno stalo možné.

Uvedené citace jsou z knihy Psychomagie (Malvern, 2015)

Sleduj nás na FB a neunikne ti žádný článek:

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..