Meditace mění strukturu mozku a to pozitivním směrem, ukazují studie

Po celá léta se vědci snaží pomocí studia neurověd ukázat, zda meditace má nějaký vliv na naše osobní zdraví a na naše životní prostředí, takže se nabízí i otázka, zda by to mohlo potencionálně snížit i kriminalitu a další sociální rozepře.

V roce 2002 vědci z University of Wisconsin studovali šest meditativních stavů: vizualizace, koncentrace na jeden bod, soucítění, zbožnost, nepřítomnost strachu a „otevřený stav“.

Vědci pak studovali mozky při meditaci buddhistických mnichů pomocí elektroencefalogramu (EEG) a magnetickou rezonancí (MRI). Výsledky byl údajně „dech beroucí“.

 

„Stručně řečeno, mozek Lamy Oser během soucitu vypadal jako velmi příjemná nálada. Zdá se, že samotný akt obav o blaho druhých vytváří v sobě větší stav pohody. Toto zjištění poskytuje vědeckou podporu pozorování, které často provádí Dalajláma: že osoba, která medituje o soucitu se všemi bytostmi, je okamžitým příjemcem.“ (Lions Roar)

Další studie potvrdila a tím podpořila výzkum provedený Davidsonem. Paul Ekman, jeden z nejvýznamnějších světových odborníků na emoční vědu, který vede laboratoř pro interakce člověka na Kalifornské univerzitě v San Franciscu a konkrétně vede experiment s lidskými emocemi.

Experiment obsahoval videokazety, ve kterých řada tváří ukazuje účastníkům velmi stručně různé výrazy. Účastníkům studie bylo řečeno, aby zjistili, zda viděli pohrdání, hněv nebo strach u těch obličejů na obrazovce, které blikaly během několika sekund.

„Pak Ekman oznámil své výsledky: jak Lama Oser, tak další pokročilý západní meditátor Ekman byli schopni otestovat dvě standardní odchylky nad normu při rozpoznávání těchto superrychlých obličejových signálů emocí, i když se lišili v emocích, v nichž byli nejlepší vnímající. Oba skórovali mnohem výše, než kterýkoli z pěti tisíc dalších testovaných lidí. Dělají to lépe než policisté, právníci, psychiatři, celní úředníci, soudci a dokonce i lépe než agenti tajných služeb, skupina, která se dříve označovala za nejpřesnější.“

 

„Zdá se, že jednou z výhod na životní cestě, kterou tito dva následovali, je, že si více uvědomují tyto jemné známky toho, jak se ostatní lidé cítí, poznamenává Ekman. Oser měl super ostrost pro prchavé známky strachu, pohrdání a hněvu. Druhý meditátor, který stejně jako Oser absolvoval celkem dva až tři roky v osamělých retreatech v tibetské tradici – byl podobně výjimečný, i když v jiné škále emocí: štěstí, smutek, znechucení a podobně jako Oser hněv.“

Další studie o potlačení lekavého reflexu vyvolala šokující výsledky. Podle Lions Roar tyto studie daly Davidsonovi přesvědčivé údaje, že meditace může posunout mozek i tělo. Zatímco Oserovi výsledky naznačovaly, jak daleko by tento posun mohl s roky praxe v meditaci dosáhnout, i začátečníci vykazovali známky biologických posunů.

Novější studie provedená Maxem Planckem v roce 2017 tento výzkum ještě více potvrzuje a zjišťuje, že různé typy meditace mohou skutečně ovlivnit různé oblasti mozku.

„Účastníci, kteří byli ve věku mezi 20 a 55 lety, absolvovali tři různé typy školení po dobu tří měsíců, celkem devítiměsíční studijní období. První trénink byl nazván modulem „Přítomnost“ a byl velmi podobný meditaci vědomí, starověké praxi, která byla v posledních letech hodně studována. V této studii se účastníci naučili soustředit svou pozornost, přivést ji zpět, když se toulala, a věnovat se dechu a pocitům vnitřního těla.“

Ve druhé fázi bylo cílem zvýšit soucit a empatii k ostatním. Účastníci byli poučeni o specifické meditaci „milující laskavost“ se záměrem zvýšit soucit a empatii.

Poslední fáze byla zaměřena pouze na pozorování vlastních myšlenek bez posuzování.

Výsledky studií utvářejí naše porozumění lidskému mozku, meditaci a jejím účinkům na naše emoce.

„Vědci si tipovali, že praktikování každé z těchto metod by vedlo ke zvýšení velikosti v odpovídající oblasti mozku. A to bylo to, co značné míry skutečně našli, když monitorovali mozky účastníků na konci každého modulu v porovnání se skupinami proti sobě…“

Další studie z University of Wisconsin také naznačuje, že meditace by mohly odvrátit běžné nachlazení a chřipku.

Neexistuje žádný správný nebo nesprávný způsob meditace. Existují různé typy meditace a různá náboženství a duchovní cesty mají své vlastní jedinečné metody. Proces spojení s něčím vyšším než já a utlumení hluku mysli může být proveden různými způsoby. Jak vědci prokázali, každý z nich má jiný účinek na náš mozek a následně na naše emoce.

Já osobně neznám člověka, který se věnuje pravidelně meditacím a nepocítil by na sobě větší klid a schopnost soustředěnosti.

Zjistěte, jaká forma meditace pro vás funguje a praktikujte ji pravidelně. A tím uvolníte napětí a hluk mysli.

Zdroje: wakingtimes.com, obrázek / stocksnap.io

Sleduj nás na FB a neunikne ti žádný článek:

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..