Dobré zprávy – Proč bychom měli praktikovat lesní koupele a jak získat výhody „lesní medicíny“

Na procházce tichým lesem během dne je něco velmi terapeutického. Dokonce existuje celá lékařská praxe, která se zdůrazňuje pozitivní důsledky na duševní a fyzické zdraví spojené s trávením času v přírodě.

Dr. Qing Li je označován jako přední světový odborníka na „lesní koupele“ – nebo-li „shinrin-yoku“ v japonštině. On pevně věří, že lidé v moderních společnosti trpí „poruchou přírodního deficitu“.

Ze statistik v USA vyplývá, že průměrný Američan stráví 93 % svého času uvnitř (Věřím, že my Češi jsme na tom lépe). A v důsledku strádání kontaktu s přírodou mají lidé zvýšené riziko duševních a fyzických potíží.

Lesní koupel je léčivá – říká Li.

„Vědci v Japonsku se pokusili najít preventivní působení proti nemocím spojeným s životním stylem a proto utvořili koncept zvaný „lesní koupání“, uvádí Li. Lesní koupání / shinrin-yoku znamená koupání v lesní atmosféře nebo přijímání do lesa prostřednictvím našich smyslů.

„Tohle není cvičení, pěší turistika nebo jogging. Je to prostě bytí v přírodě, spojení s ní prostřednictvím našeho smyslu pro zrak, sluch, chuť, čich a dotek. Je jako most,“ dodává. „Otevřením našich smyslů překleneme propast mezi námi a přírodním světem.“

Li, který je lékařem na Tokijské lékařské fakultě a hostuje i na lékařské fakultě Stanfordské univerzitě, uvádí desítky zdravotních benefitů z lesního koupání.

Například studie doktora Li ukázaly, že trávení času v přírodě může zvýšit produkci imunitních buněk a proteinů bojujících proti rakovině v těle. Bylo také prokázáno, že lesní koupání snižuje stresové hormony, které doprovází snížení příznaků hněvu, deprese, úzkosti a únavy a také se sníženým rizikem hypertenze.

Navíc bylo prokázáno, že lesní koupání zvyšuje produkci proteinového hormonu zvaného sérový adiponektin. U pacientů s nízkou hladinou tohoto hormonu je zvýšené riziko diabetu 2. typu, kardiovaskulárních onemocnění a metabolického syndromu.

Lesní medicína se v Japonsku stala vážně uznávanou formou terapie. V současné době existují desítky lesních lázní, které pracují v blízkosti národních parků, takže mohou nabídnout léčivé účinky lesa těm, kteří je nejvíce potřebují.

„Praxe shrin-yoku vznikla v Japonsku v 80. letech jako národní zdravotní program na pomoc stresovaným a úzkostným pracovníkům města,“ řekl Li. „V současné době jsou v celé zemi určené léčivé lesy s lesními lázněmi, které nabízejí kontrolu krevního tlaku, aromaterapii a procházky s odborníky ve zdravotnictví, které každoročně využívá až 5 milionů lidí.“

Pokud vás výzkum lesního koupání zaujal, Dr. Li má několik tipů, jak najít nejlepší cesty, jak sklízet ovoce „lesní medicíny“.

„Pokud chcete posílit imunitu, doporučujeme třídenní / dvě noci lesního koupání,“ říká Li. „Pokud si jen chcete odpočinout a zmírnit stres, doporučuje se jednodenní výlet s lesní koupelí do zalesněného území poblíž vašeho domu.“

„Pokud máte celý den, zůstaňte v lese asi 4 hodiny a pešky ujděte okolo 5 kilometrů. Pokud máte jen půl dne, zůstaňte v lese a si 2 hodiny a ujděte asi 2,5 km. Odpočiňte si, kdykoliv jste unavení, pijte vodu/čaj, kdykoliv máte žízeň. A pokud najdete místo, které se vám líbí, chvíli si sedněte a čtěte nebo si užívejte scenérii.“

A co je nejdůležitější, Li říká, že byste měli zapojit všech pět smyslů do krajiny kolem vás. Podívejte se na různé barvy v okolí, dotkněte se stromů, dýchejte vůni lesa a poslouchejte zvuky přírody. Nezapomeňte se pohybovat pomalu a zhluboka se nadechovat. A pokud byste raději něco dělali, když jste v lese, zkuste cvičit například tai chi nebo jógu.

Pokud se chcete dozvědět více o terapeutických účincích lesního koupání, můžete se podívat na webové stránky společnosti pro lesní terapii nebo si můžete přečíst některou z knih Dr. Li.

Zdroje: goodnewsnetwork.org, obrázek / stocksnap.io

Sleduj nás na FB a neunikne ti žádný článek:

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..