Dobré zprávy – Lidé, kteří jsou šetrnější k životnímu prostředí tím, že kupují méně věcí, jsou šťastnější, tvrdí studie

Čím je člověk více materialisticky založený, tím je menší pravděpodobnost, že se zapojí do snížení spotřeby. To asi nikoho nepřekvapí. Ale mám dnes pro vás i dobrou zprávu.

Stále více populace se zaměřuje na udržitelnost životního prostředí, a tak se stále víc z nás soustředí na to, co konzumuje a v jakém množství.

Jsme z mnoha míst nabádáni k recyklaci. Zvýšená cena za plasty zapříčinila, že si do obchodu mnohem častěji bereme svoje tašky. To je jeden z mnoha příkladů. A ze společnosti je i cítit nový pohled na módu a oblečení. Lidé častěji nakupují například použité oblečení v secondhandech nebo si mnohem více rozmýšlí například nákup nového trička, když ve skříni jich mají třeba deset kusů.

Výzkum mladých spotřebitelů naznačuje, že soustředění na omezení našich materialistických potřeb nám přináší opravdu dobrý pocit.

To, že zaměřujeme na nákup produktů, které jsou šetrnější k přírodě, však tolik neukazuje zlepšení našeho dobrého pocitu. Výzkum mladých spotřebitelů naznačuje, že soustředění na omezení našich materialistických potřeb nám přináší opravdu dobrý pocit.

Vědci z University of Arizona se zaměřili ve výzkumu na dva specifické druhy chování:

  • Zelený nákup – produkty, které omezují dopad na životní prostředí
  • Snížení spotřeby – to zahrnuje spíše opravy a opětovné použití než nákup náhradní a nové věci

Tým pracoval s daty z výzkumného programu, ve kterém téměř 1 000 vysokoškolských studentů mezi 18 a 21 lety vyplnili dotazníky, a následně o tři a pět let později odpověděli znovu. Studentům byla měřena stupnice materialismu a s tím souvisejících věcí. Měřili také proaktivní enviromentální chování, a to včetně ekologického nákupu a samozřejmě se zaměřili na snížené chování při spotřebě. Souvisle s tím bylo také měřené osobní blaho, životní spokojenost, finanční spokojenost a psychické úzkosti.

Výzkumy potvrdily předpoklad, že čím víc je člověk materialističtější, tím je menší pravděpodobnost, že se zapojí do snížení spotřeby. S větší pravděpodobností se takový člověk zapojí do ekologického nákupu, a to z důvodu, že se stále jedná o získání nových věcí.

Takže výsledky studie poukazují na to, že existují takzvaní „zelení materialisté“. Člověk, který nakupuje výrobky šetrné k životnímu prostředí, stále může žít velmi materialistický život. Pořád se jedná o nákup nových věcí, a tudíž se jedná o stejný vzorec spotřeby v naší konzumní společnosti.

Je dobré však uvést tento fakt. Ti, kteří snížili úroveň spotřeby také uváděli vyšší osobní pohodu a nižší psychickou úzkost. Naopak takzvané zelené nakupování nemělo vůbec žádný vliv na osobní pohodu.

Je dobré však uvést tento fakt. Ti, kteří snížili úroveň spotřeby také uváděli vyšší osobní pohodu a nižší psychickou úzkost. Naopak takzvané zelené nakupování nemělo vůbec žádný vliv na osobní pohodu.

Vědci se mylně domnívali, že nákupy šetrnější k životnímu prostředí (zelené nákupy), zvýší spokojenost lidí. Snížení spotřeby oproti tomu má průkaznou souvislost se zvýšením pohody a snížení psychické úzkosti.

Je důležité uvést, že data nejsou úplná. Takže je možné, že výsledky jsou zkreslené tím, že šťastní lidé prostě méně nakupují nebo, že lidé s vyšší úrovní materialismu jsou méně šťastní z jiných důvodů. A faktory, které souvisí s materialismem budou možná o něco složitější s ohledem na naši kulturu a způsob života. Data z výzkumu jsou totiž korelační a nikoliv příčinná.

Ale je jasné, že šťastnější lidé prostě nakupují méně. Dalším významným faktem je, že 71% celosvětových emisí je způsobeno pouze 100 společnostmi, takže snížená spotřeba je klíčová zejména z pohledu udržitelnosti. A je více než jasné, že naše spotřeba bude muset doznat změn a otázky udržitelnosti a životního prostředí jsou v současné době palčivé. Ale chce to opravdové změny, a ne pouze změny, které se tváří jako změny, ale jedná se stále o ten stejný ekonomicko-spotřebitelský model. Závěrem doporučuji zhlédnout dokumentární film, o kterém jsme nedávno informovali, a který možná změní váš celkový pohled na klima.

Dokument, který změní váš celkový pohled na klima – „Musíme být ochotni otevřít také naše srdce.“

Zdroje: bigthink.com, obrázek / StockSnap.io

Sleduj nás na FB a neunikne ti žádný článek:

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..