Tajnou zbraní proti stresu je meditace – od přestávky na kávu k „meditační přestávce“?


Pociťujete přes den neklid napětí, stres…Šéf a práce vás štvou a nedokážete dostat svůj stres pod kontrolu? 

Možná je na čase se zhluboka nadechnout, opravdu hluboký nádech. Dech je meditace. Dech tak hluboký, že se mohou věci změnit až nemyslitelným způsobem. Meditace není jen technika, jak dobít baterky a spojit se s vlastním já. Není to jen ušlechtilá praxe, která ochraňuje naše nejhlubší já před stresem. Meditace je cesta. Cesta, která dělá naše všechny aktivity mnohem plodnější. Dokonce i každý den, například v kancelářské práci se díky výhodám meditace může stát produktivnější, více prosvětlený, zkrátka lepší. 

Není to o tom, že to je mysl, která lépe funguje, protože mysl interaguje s každou molekulou v našem těle. Pokud je nešťastný zaměstnance málo produktivní, jedinou smyslplnou cestou k lepší práci je štěstí. A to není pouze nějaké duchovní tvrzení, ale je to celé založené na vědeckých důkazech.

Meditace nás dělá šťastnými. Meditaci máme spojenou se starodávnými učeními z východních textů. V posledních padesáti letech však západní vědci vyzbrojeni mikroskopy a otevřenou myslí začali zkoumat fascinující záhady meditace a její pozoruhodné vlivy na tělo a mysl.

Mezi mnoha vědci se jistě stala průkopnicí Elizabeth Blackburn, australská bioložka nositelka Nobelovy ceny. Její teorie o tom, jak jsou chromozony chráněny telomery a enzymem telomeráza, tohle postavilo anatomii a meditaci do společné roviny. Telomery mohou být zase chráněny a živeny „přítomným klidem“, kterého lze dosáhnout meditační praxí. 

Pokud stres může urychlovat úpadek buněk, které se cítí napadeny, osvobozující energie z meditačních praktik související s dechem je může chránit a podporovat jejich regeneraci.

Od šedesátých let mnoho studií stavěly duševní a fyzickou energii na stejnou úroveň, což potvrzují slova vědkyně Ivana Buric z Coventry University:

„Miliony lidí po celém světě si užívají zdravotních výhod zásahu na úrovni mysli a těla, jako je jóga nebo meditace, ale možná si neuvědomují, že tyto přínosy začínají na molekulární úrovni a mohou změnit způsob, jakým náš genetický kód pokračuje…“

Proč se tedy neposunou od přestávek na kávu k meditačním přestávkám v práci? Je zcela logické, že i v naší západní společnosti vstupuje do mnoha prací, zejména kancelářských meditace. Ve firmách, kde je otevřenější myšlení, tak začínají praktikovat tuto činnost, ke které nám stačí „pouhý“ vlastní dech. Pozitivní zkušenosti s meditací má například firma Google. Firmy zjistily, že kurzy meditačních technik uvnitř společnosti například stimulují emoční inteligenci a podporují pohodu.

Jsou ale další příklad výhod meditace u prací, které nejsou v kanceláři. Například jeden konkrétní případ, který  v žádném případě nepodporuje válku. Generál Walter Piatta, umístěný v Iráku. Tento vysoce postavený americký důstojník si zvykl meditovat každé ráno před palmou, konkrétně praxi všímavosti. Jeho slova k této věci jsou taková:

„Existuje stereotyp (meditace), díky kterému jsi jemný. Ne, přivede vás to k věci.“

Nezbývá než si přát, aby mohla celá armáda zkusit meditaci, aby dosáhl vyrovnaného stavu a vnitřního míru, který bude tak hluboký, že odloží všichni své zbraně na věčný odpočinek. Vypadá to jakoby byl úkol lidí a naší civilizace zařadit meditaci či podobné techniky do našeho běžného života a prohlubovat naši praxi s těmito technikami. A pak najdeme opravdový smysl našich životů a tento smysl naplníme nejlepším možným způsobem, zkrátka tak jednoduše…jako dech.

Zdroje: článek inspirován wimhofmethod.com, fotografie

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..