Ranní rutina – udělejme si z rána radost a nalaďme se do našeho dne (pár tipů)

Myslel jsem si, že když vstanu s blbou náladou, rozladěný, tak to bude takhle celý den, ale to není pravda! Nemusí to tak nutně být! Jde to změnit relativně jednoduše. Stačí si nastavit ranní rutinu/rituály, které nám náš den nastartují s dobrou náladou a podle toho pak vypadá celý den. Podělím se tady s vámi o pár tipů, které jsem s větší či menší mírou zapojil do své ranní rutiny. A u kterých si myslím, že můžou být prospěšné, protože jsem si je sám vyzkoušel.

Čemu se tady nevěnuji je strava. I když i tam mám svoje zvyky, je to tak velké téma, v kterém si ani náhodou nedovoluji cokoliv radit. Ale jen pro info, často jedu přerušovaný půst, tedy bez snídaně. Ale snídani si dávám, když mám čas a v klidu si můžu vychutnat jídlo. Takže většinou o víkendu.

1.První myšlenka a prvních 60s po našem probuzení

Jedna myšlenka a jak může ovlivnit náš celý den a naše naladění. Po probuzení naše myšlení a vědomí plně nenastartovalo naše programy a automatizmy, takže máme velkou příležitost začít den s tím čím chceme my. A je věděcky prokázáno, že první myšlenka a první 60s po probuzení velmi ovliňuje náladu v našem dni. Tak je dobré si tam vědomě poslat dobré myšlenky. Jako například: „Jsem krásný/á. Jsme zdravý/á. Dnes bude úžasný den. Těším se na to co mě dnes čeká.“ Atd. Tohle si samozřejmě každý může zvolit sám. Ne vždycky se to povede, může se stát, že se nám tam vloudí starý typ našeho myšlení nebo nějaká námi nevítaná myšlenka. Ale musíme vědomě začít myslet na to co chceme my. A samozřejmě praxe a trénink dělá mistra. 😀 Zejména první minutu po probuzení se laďme na pozitivní rozpoložení. 🙂

2.Ustlat si postel

Je skvělé začít den s tím, že jsme něco splnili. A ustlání postele je skvělá příležitost, jak si nastavit svoje myšlení na program dokončování i těch méně příjemných věcí. Po ustlání postele se dostaví radost z toho, že hned první věci jsme se nevyhli a splnili jsme ji. A celé ráno na nás naše místnost působí lépe. A postel nám připomíná, že jsme něco splnili. I malá věc může udělat mnoho. „Jak má člověk ustlanou postel, takový má život.“

3.Sklenice vlažné vody

Se sklenicí vody po ránu mám skvělé zkušenosti. Po probuzení vypiju kolem 0,5 litru vlažné vody (teplota vody je aspoň pokojová). Studená voda nemá úplně ideální vliv na zažívání a tělo si vodu musí ohřívat a to nám bere hned po ránu zbytečně energii. Po sklenici vody si pěkně nastartujeme zažívání nebo spíše jako první si ho pročistíme, než si dáme jídlo. A také je skvělé, že je naše tělo po noci hned lépe hydratováno. A je pak menší šance, že přes den se dostaví dehydratace z nedostatku vody. A můžeme také projevit vděčnost za to, že máme takhle jednoduše k dispozici sklenici vody. A vděčnost má také vliv na naše rozpoložení a psychiku. Ve světě tomu není vždycky tak, že má každý lehce dostupnou vodu. Takže je určitě za co být vděčný.

4.Meditace, pěkná hudba, naladit se, Wim hof dýchání, čaj, kafe, čtení knihy…

Já osobně po ránu medituji kolem 20min. Občas praktikuji Wim Hofovo dýchání. Ale podle mě je důležité, že se jedná o nějakou aktivitu, kde se krásně sklidníme a ještě si vyčistíme hlavu, před tím než vyrazíme vstříc celému dni. Pro někoho to může být meditace, jóga, procházka do přírody, hudba, pití kávy či čaje v poklidu, atd. Dopřát si po ránu kolem 15-30min sklidnující aktivity je úžasné. S klidnou myslí den probíhá úplně jinak v pozitivním směru. A pokud někdo říká, že nemá čas např. 20min tak si myslím, že to je nesmysl. Protože pokud po meditaci řešíme ostatní věci v poklidu, tak nám zaberou mnohem méně času. Řešíme vše rozvážně a efektivněji.

5.Ledová sprcha

Ledová sprcha dokáže po ránu opravdu probrat a nastartovat dobrou náladu. Nebudu se zde vypisovat o ledové sprše. Tu si možná rozebereme někdě v dalším článku. Ale např. Wim Hof ji vysvětluje skvělě. Ledová sprcha po ránu zvyšuje vyplavování endorfinů, tedy jsme šťastnější, máme lepší imunitu, snižuje stres, překonáme svoji komfotní zónu a to hned po ránu. Obecně má pozitivní vliv na náš psychický a fyzická stav. Po ledové sprše se cítíme prostě úžasně. A s takovým pocitem začít den je k nezaplacení.

6.Trochu pohybu…

Jóga, krátký běh, pár kliků či dřepů… To je na každém co mu vyhovuje, ale rozproudit krev v našem těle po ránu nám také dodá pocit energie a chuti do dnešního dne. Nestane se pak, že bysme zkleslý a rozespalý dorazili do práce či někam jinam..

7.Nekrmme se po ránu negativními informacemi

No tuhle věc moc nechápu, proč sem to dřív dělal nebo proč to dělá kdokoliv jiný. Já osobně jsem sledování a čtení různým deb*lních zpráv skoro úplně vynechal. Ale po ránu, kdy je naše vědomí a mysl nejschopnější vštřebávat různé podměty, tak jí krmin čtením nebo sledováním zpráv o tom jak se kde co stalo, a jak je svět na h*vno, je opravdu pro naši psychiku a naladění devastující. Pokud už někdo má potřebu číst a sledovat noviny, které mají za cíl v nás vyvolat strach a tím si zvyšovat čtenost, tak po ránu bych velice doporučoval to vynechat a počkat s tím na poždější část dne. Dobré naladění je po ránu jednoduší získat a udržet, než si ho zkazit a pak se to snažit nějak přes den napravit a dohnat. Doporučuji teda ráno vychat čtení či sledování zpráv. Obvzlášť kanálů jako jsou … (To si každý dosadí sám, jsou to opravdu kanály) 😀

8.Vybudovat si raní rutinu a pochválit se

Je dobré si svojí ranní rutinu nějak stanovit a dodržovat ji. Ze začátku to určitě nepřehánět s tím, že si toho nastavím příliš moc. Ale postupně přidávat ve chvíli, když mám pocit, že vše stíhám a mohl bych ještě něco přidat. Když něco nestihnu, tak si určitě za to nenadávat a nevyčítat si to. To je pravý opak toho co cheme, cítit se dobře. Ale je dobré, pokud splním svojí ranní rutinu/rituály, tak se za to pochválit, mít z toho radost. Člověk si pak lépe vybuduje pozitivní návyk na svoji ranní rutinu.

9.Udělat něco pro dobrý pocit (třeba zalít květinu)

Já například mám rád, když zaleju květinu nebo třeba vynesu odpadky do tříděného odpadu :D. Prostě splním zase nějakou další „povinnost“ a zároveň udělám něco prospěšného. Zase to nejsou věci, které nemám čas po ránu stihnout, takže mi nezpůsobí pocit, že před prací dělám něco a pak kvůli tomu nestíhám. Ale jednoduše mi to zvýší dobrý pocit.

10.Přečíst si svůj oblíbený citát, mantru,…

Pokud máte nějaký oblíbený citát či mantru, kterou chcete naplňovat ve vašem životě, tak večer a ráno jsou pro to velice vhodné období. Já si píšu svůj aktuálně oblibením citát či nějaký text na svoji tabuly, kterou vidím každé ráno. Takže se nestatne, že bych si to nepřečetl. Věta se nám dobře po ránu a večer dostává do podvědomí. A po přečtení ráno máme velkou šanci, že nadcházející den se budeme této mantře přibližovat, či ji naplňovat.

11.Žádný spěch, alespoň si to tak nastavit v mysli

Já vím po ránu je težké nespěchat. Lidé v sobě mají často program o tom, že musí něco nutně stihnout. A mě osobně nevadí, když jdu po ránu rychlejší chůzí. Pokud tedy nemám pocit ve své hlavě/mysli, že spěchám. Zaprvé si říkám, že když někam přijdu o trochu později tak to stejně nevadí (nenastane konec světa :D). A za druhé, když mám pocit že spěchám, tak nikam stejně nedorazím rychleji. Většinou je to právě naopak. Když spěchám tak mi vše trvá dýl, zmatkuju atd. A poté mi to zabere více času, než když jsem klidný. Takže nikdy po ránu v mysli nespěchejme. Není kam spěchat. 🙂

 

Tipů jsem zde uvedl poměrně dost, každý si musí vybrat, co se mu líbí. Nebo si je vyzkoušet a sám poznat. co mu vyhovuje a co ne. A také není potřeba hned přidat 10 nových ranních rituálů. Lepší je začít s málem, které provedeme kvalitně. A ne si na sebe nahrnout zbytečně moc, a pak si akorát vytvořit další stres, že nestíhám svoji ranní rutinu. Ale také nesmí chybět trochu odhodlanosti a ne se podvolit našemu pohodlí a lenosti. Je skvělé si vybudovat svoji ranní rutinu. Je to mocný nástroj pro změnu celého dne a života.