Podívejme se, jak dýchání odráží a umocňuje naše emoce

Dech je život, dech je nástroj, který máme neustále při sobě a může nás kdykoli vrátit do přítomnosti, klidu, pohody… Dech je úžasné propojení se životem v přítomnosti. Nádech a výdech, to je život.

Když je člověk klidný, jeho dech je také klidný a hluboký. Ale pokud jsme ve stresu dech se nám zrychlí a je mnohem mělčí. To samozřejmě není žádná novinka. Každý ví, že pokud se má uklidnit potřebuje dýchat zhluboka a pomalu. Proč tedy píšu tento krátký článek? Zaprvé je potřebné si tyto pravdy neustále připomínat, v dnešním rychlém světě se na ně často zapomíná. A zadruhé, protože jsem narazil na knížku, kde je krásně znázorněno, jak emoce a dech fungují ve stresu, a jak špatné dýchání umocňujě špatné emoce. A jak se z toho kruhu stresu a špatného dýchání dostat? Jak to tedy může vypadat ve stresu, pokud se nám dech podaří dostat pod kontrolu? To můžete vidět na druhém grafu. První znázorňuje stresovou situaci, kdy náš dech pod kontrolou nemáme a dýcháme nevědomě.

Dýchání odráží a umocňuje naše emoce

1.Začarovaný kruh

Ale existuje alternativa…

2.Blahodárný kruh

Je velice přínosné vědomě dýchat a soustředit se na svůj dech. Být za něj vděčný a vychutnávat si takový dar. Klidně se střídající hluboké nádechy a výdechy nám mnohem lépe pomáhají vypořádat se se stresem. Přínos dechových cvičení, na kvalitu našeho života, je veliký. Jak říká známí Ledový muž Wim Hof „Breath and Believe“ (Dýchej a věř), to je vše, co potřebuješ ke štěstí. 🙂

Příklad jednoduchého cvičení:

Zkuste zavřít oči a klidně a zhluboka dýchat. Soustřeďte se pouze na dýchání, nic jiného Vás v tento moment nezajímá. Nádech a výdech = 1 a zkuste takhle napočítat do 10. 

Pokud Vás to baví, zkuste takovéto cykly do 10 opakovat třeba 5-10 minut. Takhle se provádí základní meditace, pomocí dechu zklidňujeme naši mysl a tělo.

Zdroje: fotografie / pixabay.com