Good News – Meditace nám pomáhá dělat méně chyb, prokázáno největší studií svého druhu

Pokud jste zapomnětlivý nebo máte tendenci dělat chyby ve spěchu, tato nová studie Michiganské státní univerzity (dosud největší svého druhu), zjistila, že meditace Vám může pomoci stát se člověkem, který je méně náchylný k tomu dělat chyby.

Výzkum, publikovaný v Brain Scinces, testoval, jak meditace otevřeného pozorování nebo meditace, která se zaměřuje na podvědomé pocity a myšlenky nebo pocity, které se objevují v mysli a těle, změnila mozkovou aktivitu způsobem, který ukazuje zvýšenou schopnost rozpoznávat chyby.

„Zájem lidí o meditaci a mindfulness (cvičení vnímavosti), předčuje to, co může věda prokázat, pokud jde o její účinky a přínosy,“ řekl Jeff Lin, doktorand psychologie MSU a spoluautor studie. „Ale je pro mě úžasné, že jsme byli schopni vidět, jak může jedna relace provedené řízené meditace způsobit změny v mozkové aktivitě u lidí, kteří nemeditují.“

Tato zjištění naznačují, že různé formy meditace mohou mít různé neurokognitivní účinky a Lin vysvětlit, že existuje malé množství výzkumů o tom, jak meditace otevřeného pozorování ovlivňuje naši schopnost rozpoznávat chyby.

„Některé formy meditace se soustředí na jediný objekt, většinou dech, ale meditace otevřeného pozorování je trochu jiná,“ řekl Lin. „Máte se naladit na své nitro a věnovat pozornost všemu, co se děje ve vaší mysli a těle. Cílem je tiše sedět a věnovat zvýšenou pozornost tomu, kam mysl putuje, aniž by se příliš chytila do této scenérie.“

Lin a jeho spoluautoři MSU najali více než 200 účastníků, aby prozkoumali, jak meditace otevřeného pozorování ovlivňuje způsob, jakým lidé detekují chyby a reagují na ně.

Účastnící, kteří předtím nikdy nemeditovali, absolvovali 20minutové meditace otevřeného pozorování, zatímco vědci měřili jejich mozkovou aktivitu pomocí elektroencefalografu (EEG). Poté data vyhodnotili na počítači v rozptylovacím testu.

„Zjištění jsou silnou demonstrací toho, co může 20 minut meditace udělat pro zvýšenou schopnost mozku rozpoznat chyby a věnovat pozornost chybám,“ uvedl spoluautor studie Jason Moser. „Cítíme více jistoty v tom, čeho by meditace mindfulness (všímavosti) mohla být v tuto chvíli skutečně schopná pro náš výkon a každodenní fungování.“

Meditace a mindfulness získaly v posledních letech opět mnoho pozornosti a Lin patří mezi relativně malou skupinu vědců, kteří k hodnocení psychologickým a výkonovým aspektům využívají neurovědecký přístup.

Lin uvedl, že v budoucnu vidí další fázi v tom, že výzkum bude zahrnovat širší skupinu účastníků, a bude testovat různé formy meditací a určí, zda se změny v mozkové činnosti mohou promítnou v dlouhodobější praxi.

„Je skvělé vidět nadšení veřejnosti pro minfulness, ale stále existuje spousta práce z vědeckého hlediska, abychom pochopili výhody, které může mít, a stejně tak důležité je, jak to ve skutečnosti funguje,“ řekl Lin. „Je čas se na to dívat přes přísnější objektiv.“

Na závěr je snad dobré dodat, že věda není celkové poznání. Jedná se pouze o jeden aspekt našeho způsobu poznání, který se zaštiťuje empirickými měřeními. Ale nebojme se sami zkoumat a vyhodnocovat, co s námi meditace dělá. Protože proč čekat na tvrzení vědy, pokud nám nějaký typ meditace v našem životě prospívá a přináší nám různé benefity? Zbytečně bychom potom mohl „ztratit“ čas čekáním na tzv povolení vědy, že má cenu se věnovat meditacím. Ale samozřejmě takovéto výzkumy mě osobně dodávají chuť k tomu meditovat, a lidem, kteří jsou více vědecky založeni, dávají důvod to zkusit. A vzhledem k tomu, že jsem propagátor meditací, tak se mi prostě takové výzkumy líbí. 😀

Zdroje: goodnewsnetwork.org, fotografie / unsplash.com