Jak začít s meditací? Je to jednodušší, než by si člověk mohl myslet

V poslední době se čím dál více skloňuje relaxační metoda meditace. Ale někoho by mohl odradit její duchovní nádech nebo myšlenka, že to je pouze pro mnichy v klášteře. Nicméně v současnosti se jedná o standardní nástroj pro snížení stresu a uklidnění naší mysli. Je to jeden s nejjednodušších postupů pro hygienu naší mysli. Nechci se zde ale zabývat mýty spojeným s meditací. O tom možná jindy. Také jsme pro vás dříve napsali o vědecky ověřených přínosech meditace, které by vám mohli také přivodit chuť si meditování vyzkoušet:

20 vědecky ověřených důvodů, proč začít s meditací už dnes

 

Ještě, než se podíváme na nějaké základní poučky a postupy při meditování (velice jednoduše), je dobré si říci, že u meditací existuje řada směrů, postupů, tradic atd., ale to by člověka na začátku mohlo tak leda odradit a vytvořit v hlavě představu o tom, že se jedná o nějakou složitou aktivitu. A koho to zaujme se určitě sám vydá cestou, která ho osloví bude se mu zdát pro něj nejlepší. Tento postup je obecně známí, ale takto jsem se do toho pustil já osobně, takže to neberte jako nějaké dogma. Ale pojďme již začít s meditací. 😊

1.Kdy?

Meditovat se dá kdykoliv. Takže si můžete vybrat část dne, kdy máte čas vy. Osobně se mi to osvědčilo nejvíce ráno a večer, jelikož den začnete klidně a s čistou hlavou a myslí. Potom můžete být překvapeni jak den a jeho výzvy zvládnete úplně jinak než dříve. Večer na to je také ten správný čas, protože se po celém dni zastavíte a dokážete si vyčistit hlavu od všech vnějších podnětů, které na vás během dne působili. Ale je to jen čistě na vás. Je dobré to opakovat každý den v podobnou dobu, abyste si vybudovali zvyk. Ale ještě jednou zdůrazňuji, meditovat se dá kdykoliv, kdy to Vám vyhovuje.

2.Kde?

Meditovat se dá kdekoliv, ale vhodné je zvolit klidné a nám příjemné místo. Vyhradit si pro to nějaký příjemné místo v bytě, domě či na zahradě. Úžasné je meditovat v přírodě, například v lese pod stromem. Meditace má pak úplně jiný rozměr klidu a účinku.

3.Jak?

Opět jen základní informace, abychom to ze začátku nepůsobilo složitě. Můžete si sednou či lehnou to je jen na vás. Osobně upřednostňuji sezení buď na židli nebo v tureckém či lotosovém sedu, protože meditace má být vědomá koncentrace. A pokud člověk leží lehce ztrácí koncentraci. Co se týče polohy těla je nejdůležitější mít rovnou páteř.

K samotné meditaci, v základu se jedná o uklidnění naší mysli, a proto potřebujeme naši mysl soustředit na nějaký předmět či nástroj, tak aby zaujali naši pozornost/mysl. V našem případě nyní využijeme dech. Dech má pro nás neuvěřitelný léčivý účinek, ale o tom jindy. Při meditaci využijeme dech jako nástroj, která obsáhne naši mysl. Tedy naše pozornost/soustředění/mysl bude vnímat pouze dech. Sedneme si, zavřeme oči a budeme se soustředit na náš proud dechu v nosu až do břicha. Dýcháme uvolněně a přirozeně. A budeme počítat naše dýchání: výdech a nádech = 1,  další výdech a nádech = 2 a takhle počítáme až do 10 a pak od znovu od nuly.

K meditaci s i můžeme pustit nějakou relaxační hudbu/mantru, ale to je na vás, co Vám vyhovuje. Osobně si relaxační/meditační hudbu pouštím velice rád.

Poslední otázka zní, jak dlouho meditovat? Je pro Vás nepředstavitelné meditovat hodinu v kuse každý den? Také nemusíte. Začněte třeba s 10 minutami 3x týdně. Ale je dobré se postupně dostat alespoň na 20minutové meditace, a to nejméně 3x týdně. Ideálně se postupem času dostat ke každodennímu meditování. Ale to už musíte dělat podle pocitu, tak aby vám to bylo zcela komfortní a příjemné. Meditace vás má zbavovat stresu a napětí, a ne další vytvářet.

4.Proč?   

Vyzkoušejte a sami uvidíte. Tu klidnou mysl po meditaci si člověk prostě musí užívat.    

A co bych chtěl ještě na závěr říci? Neberu to, že na to nemáte čas jako oprávněný argument. Jelikož meditace přináší do vaší mysli tolik klidu, že poté denní činnosti řešíte s mnohem větším nadhledem a klidem. A díky tomu vám zaberou méně času. Takže v konečném měřítku meditování nabízí více času, než bere.

Začít se dá jedině teď.

Přeju vám příjemné meditování. 😊