Good News – Věda ukázala, jak je objímání důležité pro naše duševní a fyzické zdraví

Když je člověk naštvaný nebo rozrušený, je dobré objetí velmi rychlým lékem na všechno, co člověka trápí. Po vřelém a opravdovém objetí od milovaného nebo přítele napětí v těle téměř okamžitě mizí. A i když se třeba problém takhle nezmění, reakce těla na něj ano.

Myslím, že stejnou reakci prožívá téměř každý. Jak u sebe, tak u ostatních pozoruji stejnou reakci. A myslí, že to máte podobně. Ale jak objetí přináší tak pozoruhodný účinek tak rychle?

Dotyk je významným a silným komunikačním prostředkem. Prostřednictvím fyzického spojení mezi sebou jsou záměry lidí snadno rozeznatelné a zřejmé. Ať je záměr utěšující, nápomocný nebo opačně potenciálně škodlivý. V pozitivním prosociální režimu jsou objetí jedním z druhů dotyku, který předává zprávu: „Mě na tobě záleží. Zajímáš mě.“

Abychom mohli vzkvétat, potřebujeme kontakt s ostatními živými bytostmi. Důležitost fyzického kontaktu byla bolestně pozorována v sirotčincích v Rumunsku. Děti, kterým byla poskytována strava, ale nebyly objímány či jinak ve fyzickém kontaktu, měly značné vývojové socio-emoční opoždění doprovázené menšími mozky.

To znamená, že fyzický kontakt není důležitý pouze pro to, jak se tyto děti chovaly, ale pro vývoj samotného mozku, což bylo pozorováno u zvířat vystavených sociální izolaci.

U lidí vystavených méně extrémním okolnostem ovlivňuje dotyk naši reakci na každodenní spory. Skupina vědců vedla rozhovory se 404 dospělými denně po dobu 14 dní ohledně jejich zdraví, konfliktů, toho, jak se cítili emocionálně (pozitivně nebo negativně) a zda se objímali.

Lidé, kteří se ten den objímali a měli nějaký mezilidský konflikt, uvedli, že se v ten den cítili pozitivněji a měli méně závažné negativní reakce. Ukázali také důkazy, že objímání může příznivě ovlivnit rychlost vyléčení z nachlazení, tak jako jeho symptomy.

Protože objetí jsou skvělý způsob, jak si ulevit od stresu, není překvapivé, že počet objetí, které žena přijímá od svého partnera, souvisí s nižším krevním tlakem a vyšší hladinou hormonu známého jako oxytocin, který se běžně označuje jako „hormon lásky“.

Objetí jsou samozřejmě forma dotyku, která sdílí stejné prvky jako jiné typy fyzického kontaktu, jako je masáž a jemný, lehký dotyk.

Bylo prokázáno, že masáže snižují bolest při různých stavech, zejména bolesti spojené s rakovinou, bolestmi zad, migrénami atd.  Ovlivňuje biochemii, která zprostředkovává bolest nebo smutek a může snižovat krevní tlak, snižovat hladinu kortizolu, zlepšovat imunitní systém, stimulovat bloudivý nerv a mění EEG (mozkové vlny) vzory.

U předčasně narozených dětí způsobila lehká masáž po dobu 15 minut v průběhu jednoho týdne významné zvýšení přírůstku na váze. A doplňující informace ke studiu rumunských sirotků a to, že je pozoruhodné, že masáž pomáhá dětem růst, možná to je způsobené změnu jejich metabolismu.

Je zřejmé, že dotyk láskyplným a starostlivým způsobem může nejen snížit stres, ale také pomoci vyživovat příjemce a pomoci v uzdravení, zotavit se a růst. Fyziologicky sledujeme aktivaci specifických neuronálních a hormonálních mechanismů, které snižují bolest, snižují krevní tlak (a další markery stresu) a zlepšují fyzické a duševní zdraví.

Příroda nám dala tuto pozoruhodnou schopnost pomáhat a vzájemně se uzdravovat.  Problém spočívá v tom, že sociální zvyk a strach z nevhodného kontaktu snížili naši interakci dotykem. Ve studii z roku 1999 o předškolních dětech z Miami a Paříže se uvádí, že se francouzští rodiče láskyplně dotýkali mnohem více než američtí rodiče. V souvislosti s tímto rozdílem americké děti projevovaly agresivnější chování než francouzské děti.

Lidé dokonce reagují i když vidí jiné lidi se objímat, třeba i na obrázku. A jsou i u pozorujících takovýchto obrázků vidět významné změny na EEG. Pouhým pohledem na obrázky laskavosti je tedy možné si snížit hladinu stresu, navodit si lásku, radost a optimismus.

Prohlížení obrázků laskavosti by tedy mohlo být na denním programu každého z nás, kdykoliv je to možné. A je tady výzva pro nás všechny, začít pravidelně „praktikovat“ objímání druhých. Začněte s lidmi, se kterými se cítíte komfortně – s přáteli a rodinou. Pokuste se dát alespoň jedno objetí každý den. A jak se budete cítit více pohodlně a pocítíte, že situace umožňuje objetí, zvažte třeba vykročení z komfortní zóny a obejmou někoho dalšího. Pamatujte, že darování objetí jinému je také dar pro sebe.

Zdroje: goodnewsnetwork.org, envisionkindness.org