Good News – Cítíte se ve stresu? Nová studie říká, že jednoduše potřebujete 20 minutovou „přírodní pilulku“

Využití nejméně dvaceti minut z vašeho dne na procházku či posezení v místě, kde se cítíte v kontatku s přírodou, výrazně sníží hladinu stresového hormonu.

„Poprvé“ vědci provedli studii o nejefektivnější dávce městského přírodního zážitku, která působí proti účinkům moderního stresu.

Lékaři ve zdravotnictví mohou tento objev, publikovaný v Fronties in Psychology, využít k tomu, aby předepisovali „přírodní pilulku“ s vědomím, že mají skutečný měřitelný účinek.

„Víme, že trávení času v přírodě snižuje stres, ale doposud nebylo jasné, kolik je potřeba, jak často to musíme dělat, nebo jaký druh zážitku z přírody nám bude prospěšný“, říká Dr. MaryCarol hunter, docentka na University of Michigan a vedoucí autorka výzkumu. „Naše studie ukazuje, že pro největší návratnost, pokud jde o účinné snížení hladiny stresového hormonu kortizolu, byste měli strávit 20 až 30 minut sezením nebo procházkou v místě, které vám poskytuje pocit přírody.“

Přírodní pilulky by mohly být cenově výhodným řešením pro snížení negativních dopadů na zdraví vyplívajících z rostoucí urbanizace a životního stylu v budovách, kterému dominuje sledování obrazovky. Na pomoc zdravotnickým pracovníkům, kteří hledají pokyny založené na důkazech o tom, co přesně vydat pacientovi, Hunter a její kolegové navrhli experiment, který poskytl realistický odhad účinné dávky.

Po dobu 8 týdnů byli účastníci požádání, aby užívali „přírodní pilulku“ v délce 10 minut nebo déle, nejméně 3 krát týdně. Úrovně kortizolu, stresového hormonu, byly měřeny ze vzorků slin odebraných před a po přírodní tabletě, jednou za dva týdny.

„Účastníci si mohli vybrat denní čas, dobu trvání a místo s přírodou, které bylo definováno jako kdekoliv, kde má účastník pocit, že se setkává s přírodou. Bylo pár omezení, které měly omezit faktory, které by mohli ovlivňovat stres: vzít pilulku přírody v denním světle, žádné aerobní cvičení, vyhnout se použití sociálních médií, internetu, telefonátů, konverzacím a čtení“, vysvětluje Hunter.

Experiment dále splňoval další kritéria, které tady nebudeme rozebírat. Ale slouží k tomu, aby měření bylo co nejpřesnějí a mělo vypovídající hodnotu

Z nameřených údajů vyplynulo, že jen 20 minutový zážitek z přírody stačil k významnému snížení hladiny kortizolu – ale pokud strávíte o něco více času ponoření v prostředí přírody, mezi 20 a 30 minutami sezení či chůze, hladna kortizolu klesá s největší mírou. Poté se zvyšují další anti-stresové výhody, ale pomaleji.

Tohle byl další ze série článků, který vědecky potrvrzuje známé pravdy o přírodě a jejím vlivu na naše fyzické a psychické zdraví. 🙂

Přikládám trochu inspirace z dnešní procházky lesem

 

 

Zdroj: goodnewsnetworking.org