20 vědecky ověřených důvodů, proč začít s meditací už dnes

Úvodní obrázek může navodit dojem, že meditace je něco, čemu se mohou věnovat jenom mnichové z kláštera někde v Indii či Tibetu. Ale to není vůbec pravda. Pocit, že meditace je náročná, nebo věc pouze duchovní či spirituální, je nesprávný. Běžný člověk má v hlavně spousty klamných domněnek a názorů o meditaci. Nechci zde doporučovat žádný způsob meditace či relaxačních cvičení. To si každý může dohledat a vyzkoušet podle toho, která ta či ona technika ho zaujme. Není nic zvláštního a těžkého si například na začátku sednout ráno na 10-20min a soustředit se pouze na svůj dech. A pozorovat svoje myšlenky. A hlavně si neříct po jednom dnu, že to nemá smysl. I u meditace přichází větší kvalita s počtem absolvovaných meditací. Důležitá je pravidelnost jako v každé „disciplíně“, v které se chcete zlepšit a někam posunout.

Pojďme si uvést zmíněných 20 benefitů, které byly vědeckými studiemi potvrzeny:

Zlepšení zdraví

1.Zlepší se funkce vaší imunity

2.Snížení bolesti

3.Snižení zánětlivosti na buněčné úrovni

Zvýšení pocitu štěstí

4.Zvýšení pozitivních emocí

5.Snížení deprese

6.Snížení pocitu úzkosti

7.Snížení stresu

Zlepší to tvůj sociální život

Myslíte si, že meditování je osamělá záležitost a může Vám to narušit sociální život? To není pravda. Meditaci prohlubuje pocit spojení s ostatními.

8.Zvyšuje sociální propojení a emoční inteligenci

9.Zvýši se váš soucit

10.Budete se cítit méně osamělý

Zlepší to tvoji sebekontrolu

11.Zvýší se vaše schopnost ovládat své emoce

12.Zvýší se vaše schopnost introspekce

Změní se tvůj mozek (k lepšímu)

13.Zvětší se šedá kůra

14.Zvětší se velikost mozku v oblastech, které souvisí s regulací emocí, pozitivními emocemi a sebekontrolou

15.Zvětší se kortikální oblast, což je oblast související s věnováním pozornosti

Zlepší se tvoje produktivita

16.Zvýší se tvoje soustředěnost a pozornost

17.Zvýší se tvoje vaše schopnost „multitasku“

18.Zlepší se vaše paměť

19.Zvýší se vaše schopnost kreativity a takzvaného přemýšlění „out of box“

20.Udělá tě to moudrým (moudřejším)

Pozorováním své mysli, si uvědomíte, že nemusíte být jejím otrokem. Pozorováním své mysli vidíte, že tam lítají i špatném myšlenky, ale už víte, že jim nemusíte věnovat svou pozornost a energii, když se k tomu vědomě rozhodnete. A právě meditace vám dopomůže k tomu, abyste sě vědomě mohli rozhodovat, která myšlence poskytnete pozornost. Meditace je duševní hygiena. Vyčistíte ze sebe ty špatné věci a naopak na ty dobré se naladíte. Každý den se sprchujeme a čistíme svoje tělo. Ale proč tohle neděláme každý den se svojí myslí?

„Kvalita našeho života, závisí na kvalitě naší mysli.“ – Sri Sri Ravi Shankar

Vždycky nemůžeme ovlivnit to, co se děje kolem nás. Ale tady se bavíme o kvalitě naší mysli. Bez ohledu na to, co se děje. Pokud je vaše mysl v pořádku. Vše je v pořádku. Právě teď.

Jakmile se spřátelíte s vaší myslí, začnete mít svoje věci pod kontrolou. Budete více autentičtější, pokornými a soucítnějšími. Dramata našich životů můžou skončit, protože se odehrávají pouze v naší mysli. A pomocí meditace se můžeme stát jejími laskavými pány.

Čím více a pravidelně člověk medituje, tím se všechny tyto pozitiva meditace se zvyšují. A meditování je tedy prospěšnější. To také potvrzují věděcké studie.

Ještě si pojďme vyvrátit pár mýtů o meditování:

1.Budu mít prázdnout mysl? Ne naopak, akorát v ním budou více myšlenky, které nám prospívají. Ty které si sami vyberete, že jim budete věnovat pozornost.

2.Musím sedět v lotosové pozici? Ne to taky není nutností. Každý si svůj způsob meditace musí vybrat a nastudovat sám.

3.Musím meditovat hodinu denně? Ne to také opravdu nemusíte. I například 20min meditace denně má výborné pozitivní výsledky.

4.Musím zpívat cizojazyčné mantry? Ne to opět záleží na vás, jestli se pustíte do takovéto meditace. Ale rozhodně to není nutností, aby vaše meditace byl prospešná.

5.Jedná o náboženství (Budhismus, Hinduismus apod.)? Vůbec ne, pokud to tak nebude chtít vy.

6.Je to divný…Ne vůbec. Co je divného na tom sedět a dýchat? Sportovci, a mnoho známých osobností, kteří přišli s řadou kreativních a inovativních nápadů meditují.

Nemůžu meditovat, protože…

1.Nemůžu vyčistit svoji mysl… – To jaká je vaše mysl při meditaci, taková byla celý den. Jen teď jste si toho vědomi. A je skvělé, že tyto myšlenky nyní pouze pozorujete. A můžete je nechat pouze roplynout a zklidnit svoji mysl. To je smysl meditace, uklidnit svoji mysl. Není to tedy tak, že byste začali meditovat a najednou se tam objevilo tolik myšlenek.

2.Nemůžu vydržet sedět… – To je také v pořádku, pokud by Vás poloha při meditace příliš rozrušovala z meditativního stavu, tak se chvíli projděte, nebo bolavé části těla trochu ulevte. Chvíli může trvat než si vaše tělo na tuto meditační polohu zvykne. Každou meditací se to zlepší.

3.Nemám rád sezení – a co procházka v přírodě bez sluchátek a mobilu? To je také skvělá meditace. Není to nustností sedět hodinu v lotosovém posedu. Způsob meditace, který s vámi nejvíce rezonuje a vyhovuje vám, si musíte objevit sami.

4.Mám z toho obavy… – To je možné a v pořádku. Je to věc, kterou jste nikdy nevyzkoušeli. Ale tyto obavy se v meditaci také rozplynou…

5.Zkoušel jsem to, ale neměl jsem to rád a nebavilo mě to…- Možná to nebyla meditace pro Vás. Možností je nekonečno. Najděte si nějakou, která vám více vyhovuje. Jóga, procházka, dechové cvičení, Vipassana, Tai-chi,…

6.Nemám na to prostě čas – pokud jste přečetl tenhle článek, tak podobný čas stačí věnovat meditaci (minimálně ze začátku). Klidně začněte na 10 minutách. Pokud říkáte, že nemáte 10 minut denně, tak je to pouhá výmluva. Ghandi jeden den neměl nabitý program tak, že neměl čas na svoji hodinovou meditaci. A proto řekl, že dnes bude meditovat dvě hodiny. 🙂

Je to prospěšnější a jednoduší než se zdálo. Tak proč nezačít s meditací už dnes?

zdroj: psychologytoday.com (Na jejich stránkách najdete i odkazy na věděcké studie potvrzující pozitivní účinky meditace, které byly uvedeny v článku.)